Dlaczego zęby wymagają leczenia kanałowego?

Home / FAQ / Dlaczego zęby wymagają leczenia kanałowego?

Dlaczego zęby wymagają leczenia kanałowego?

Leczenie kanałowe jest wskazane w zębach, w których doszło do nieodwracalnego zapalenia miazgi. Miazga zęba jest tkanką najgłębiej położoną. Znajduje się pod szkliwem i zębiną (tkankami twardymi). W skład miazgi wchodzą naczynia i nerwy odpowiadające za odżywienie i bodźce czuciowe zęba. Naczynia i nerwy do zęba wchodzą poprzez otwory wierzchołkowe umieszczone na wierzchołkach korzeni zębów, kończą się natomiast w komorze zęba znajdującej się w koronie zęba. Jeśli dojdzie do sytuacji, w której miazga zostanie objęta procesem zapalnym nastąpi jej nieodwracalne uszkodzenie. Należy pamiętać, że nie każde zapalenie miazgi ma taki sam przebieg. Wyróżniamy zapalenia ostre i przelekłe.  Zapalenia ostre łatwo wykryć ponieważ towarzyszy im silny ból, nasilający się pod wpływem zimna. Dolegliwości mogą ustąpić w momencie całkowitej martwicy zęba. Trudniejszymi do zdiagnozowania są zapalenia przewlekłe. Brak w nich dolegliwości bólowych powoduje ich utajenie. Dopiero zdjęcie RTG lub testy żywotności miazgi (wykonywane w gabinetach stomatologicznych) mogą nas poinformować o martwicy zęba. Niewyczyszczona martwa miazga ulega procesom beztlenowego rozpadu powodując zgorzel zęba. Poprzez otwory wierzchołkowe szerzy się proces patologiczny na kość wyrostka zębodołowego powodując zapalenia okołowierzchołkowe a nawet torbiele czy ropnie. W procesie rozpadu wydzielają się gazy , które zwiększają ciśnienie co powoduje ból nasilający się pod wpływem ciepła, nagryzania, opukiwania. Charakterystycznym objawem jest także nasilenie bólu w nocy – przy zmianie pozycji ciała na poziomą. Im dłużej zwlekamy z leczeniem endodontycznym tym większe jest ryzyko powstania ropnia. Pojawiają się dodatkowo dolegliwości ogólne jak wysoka gorączka, osłabienie a także wymagana jest interwencja chirurgiczna – nacięcie ropnia.