Co to jest wypełnienie tymczasowe – tlenek cynku z eugenolem?

Home / FAQ / Co to jest wypełnienie tymczasowe – tlenek cynku z eugenolem?

Co to jest wypełnienie tymczasowe – tlenek cynku z eugenolem?

Jest to szczególny typ wypełnienia tymczasowego. Jest opatrunkiem leczniczym zakładanym do zęba na okres dwóch – trzech miesięcy. Stosowany jest w zębach z bardzo głęboką próchnicą, w których podczas opracowywania może dojść do zranienia miazgi. Aby uniknąć komplikacji związanych z leczeniem próchnicy głębokiej tym samym leczenia kanałowego zębów lekarz może zdecydować się na założenie opatrunku leczniczego w postaci tlenku cynku z eugenolem. Tlenek cynku z eugenolem działa bakteriobójczo, utwardza dno ubytku, dobrze uszczelnia ubytek chroniąc go przed wpływem negatywnych czynników zewnętrznych.

Po określonym przez lekarza czasie pacjent zgłasza się na kolejną wizytę, na której usuwany jest tlenek cynku i dentysta sprawdza stan ubytku. Jeżeli stwierdzi poprawę a pacjent nie odczuwa żadnych dolegliwości to ząb wypełnia się wypełnieniem stałym. Musimy pamiętać, że nie zawsze uda się uratować zęba przed leczeniem kanałowym poprzez zastosowanie tlenku cynku z eugenolem. Jeżeli pacjent pomimo założonego opatrunku odczuwa dolegliwości bólowe to musi zgłosić się do kliniki ponieważ ząb wymaga dalszego leczenia.

Wypełnienie glajonomerowe

Jest to wypełnienie stosowane w zębach z dużym ubytkiem tkanek twardych zęba. Często stosowane w metodach wykorzystujących dwa typy wypełnień – kompozytowe i glasjonomerowe. Ze względu na swoje właściwości – bardzo dobre przyleganie do tkanek zęba, uwalnianie jonów fluoru oraz możliwość pracy tym materiałem w warunkach niewymagających całkowitej suchości pola pracy często stosuje się je jako pierwszą warstwę wypełnienia lub wypełnienia czasowe długoterminowe.Dzięki swoim właściwościom jest to materiał często stosowany w stomatologii dziecięcej  jako wypełnienia zębów mlecznych.

Wypełnienie typu Inlay, Onlay, Overlay

Są to wypełnienia kompozytowe lub porcelanowe przygotowywane w laboratoriach dentystycznych na podstawie wycisku pobranego od pacjenta. Wyróżniają się bardzo dużą dokładnością wykonania i dopasowania. Doskonale odwzorowują warunki zgryzowe oraz ściany styczne zębów, dzięki czemu pacjent nie ma problemu z „wchodzącym jedzeniem” między zęby.  Kolor tych wypełnień jest idealnie dopasowany do koloru zęba. Metodą zamocowania ich w zębie jest  zacemetowanie specjalnym materiałem. Dzięki takiej metodzie zminimalizowane jest ryzyko powstania rozszczelnienia między wypełnieniem a tkanką zęba co sprawia, że są bardzo trwałe i mogą spełniać swoją funkcję w jamie ustnej przez wiele lat.